dinsdag 24 april 2012

Het laatste telefoontje

Eindelijk kan ik zeggen dat we vanmorgen het laatste telefoontje ontvangen hebben van de embryoloog.
Maar laten we ouderwets beginnen bij de voorgaande nacht en ochtend :)

Gisteren zijn manlief en ik heerlijk bijtijds naar bed gegaan.
Aangezien ik nu aardig energieloos ben door het gebruik van de utrogestan sliep ik ook in notime.
Helaas werd ik al om 07.30 wakker en probeerde nog wat te dommelen maar dat lukte niet.
Ik ben wat gaan computeren en vervolgens naar beneden gelopen om een bak koffie te zetten voor ons.
Manlief volgende me rond 08:00 en begon voor ons het wachten al.
We checkten de telefoons of alles aan stond en zapten wat op de tv.
We keken ook nog even hoelaat ze gisteren hadden gebeld en dat was rond 09:00.

De telefoon ging rond 09:15 en manlief voerde weer het gesprek.
Weer hoorde ik alleen maar ok, ok, ok en de vraag hoeveel cellig zijn ze.
Daaruit kon ik al opmaken dat er nog levende waren en toen die zei tot morgen was ik opgelucht.
Nadat die het gesprek had beeindigd begon die al met morgen om 11:20 de terugplaatsing.
Ow wat ben ik blij.
En en en? Leven ze nog allemaal?
Ja alle drie lopen perfect op schema en zijn t zelfde als adolfje.
Adolfje was onze emmie in December en werd bij dag 5 geplaatst en was een morula.
Hiervan testen ik positief op mijn verjaardag 26-12 exact 14 dagen na terugplaatsing. maar helaas sloef het noodlot wederom toe in de nacht van 28 en 29 December.
Ik begon met bloeden en dat stopte niet meer.
Weg was onze droom.
Nu is het wederom dag 5 en zijn het alle 3 morula's.
Helemaal geweldig aangezien in December de andere 2 gestopt waren met delen bij dag 4.

Wat is een morula?

Na enkele dagen (3 a 4) wordt de zygote morula genoems omdat ze er dan uitzien als een moerbei (morula is de latijnde naam voor moerbei.
Dit is ongeveer 3 dagen na de bevruchting en de morula staat dan op het punt de baarmoerlichaam te bereiken.

De morula bestaat uit 2 lagen:
- de binnenste laag is de kiemlaag of de embryoblast
- de buitenste laag noemt men de trofoblast waaruit zich later een deels van de placenta ontwikkelt

Blastula

Het embryo, de morula, wordt nu een blastulu genoemd doordat de intercellulaire ruimte in elkaar overgaan (ze versmelten als het ware) waardoor één grote holte gevormd wordt: blastulaholte.
D zonda pellucida verdwijnt hierdoor zodat het embryo zich kan innestelen in het baarmoedersljjmvlies (=endometrium).
Rond de 6e dag beginnen de cellen van de trofoblast tussen de eputheelcellen van het baarmoederslijm binnen te dringen = de implantatie of innesteling van een bevrucht eicel.

Weer wat geleerd.

Morgen zou dus theoretisch na het terugplaatsen ongeveer de innesteling moeten gaan plaatsinden.

De testdatum die we van de gynaecoloog hebben meegekregen is 9 Mei, 19 dagen na de puncie.
Ik weet nu al dat ik niet zolang kan wachten.
We zijn wat aan het rekenen geweest wanneer de pregnyl eruit is etc.
Op 3 Mei is de pregnyl geheel uit me lijf en zit ik dag 14 na punctie.
Dit is wederom de dag dat 16 jaar geleden mijn zwager een zwaar ongeluk heeft gehad, dus best wel bijzonder hoe dat zo samen hangt.
Op 5 mei bevrijdingsdag mag ik stoppen met de utrogestan, als ik dan 6 Mei nog geen menstruatie heb waar we vanuit gaan dan willen we gaan testen.
Waarom deze dag?
Omdat op deze dag mijn schoonouders en lief mijn zwager hebben moeten laten gaan.
Dit is zijn sterfdag en wat is mooier dan die dag die altijd het teken stond van een zwarte dag een goud randje te geven.
Ik geloof in bijzondere dingen en dat ze iets met elkaar te maken hebben.
Ik denk dat ik ook niet de enigste ben die vooruit al gekeken heeft wanneer bij een eventuele zwangerschap de uitgerekende datum is.
Als we van een zwangerschap mogen spreken zou onze uitgerekende datum 11-01-2013 zijn.
Hoe bizar is dat!!!! exact 5 jaar nadat wij de pil weggooide en onze reis naar het ouderschap zijn begonnen.
Is dit toeval of bestaat toeval niet? De tijd zal het leren.
Vandaag kan ik weer gewoon adem halen en toeleven naar morgen.
De zenuwen zullen er altijd zijn tot de datum dat we mogen testen, maar wetende dat ik morgen 2 ukkies bij me mag dragen is zo bijzonder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten