woensdag 26 augustus 2015

Haal ongewenste kinderloosheid uit de taboe

Gisteren was Marijke Linssen en gynaecoloog Ben Cohlen te gast bij radio 1 waar het onderwerp "vruchtbaarheidsproblemen" werden verlopen.
Ben Cohlen is gynaecoloog aan het Isala ziekenhuis in zwolle.
Marijke Linssen is ervaringsdeskundige en coach en schreef het boek "verborgen verlangen".

Over het boek schreef ik al een review dat terug te lezen is op mijn blog of als u op bovenstaande link klikt.

Nog altijd heerst er een groot taboe omtrent ongewenste kinderloosheid.
Toen deze week Yolante Sneijder-Cabau van Kasbergen en Wesley Sneijder te gast waren bij Linda de Mol "Linda's Zomerweek" deden zij hun verhaal omtrent hun ervaring met het moeilijk kunnen krijgen van kinderen.
Dankzij Yolanthe en Wesley komt er hopelijk meer openheid over dit onderwerp en word het taboe een keer opgeheven.

Zoals Yolanthe vertelde, zoals zij zich voelde falen als vrouw en Wesley goed verwoorde dat ze door een hel gingen en wat het allemaal wel niet met hun deed.
Door die woorden voelde ik me even niet alleen en eenzaam.
Zij begrijpen hoe wij vrouwen en mannen ons voelen en hoe erg er geoordeeld word over mensen.
Door alle uitlating in de roddelbladen en social media voelde ze zich wellicht genoodzaakt om hun verhaal te vertellen.
Dit had ze niet hoeven doen, maar deed het wel en op dat moment voelde ik persoonlijk dat zij opstond voor iedereen die met dit probleem te maken heeft of te maken heeft gehad.
Heel even was ongewenste kinderloosheid geen taboe, maar een wereldwijd probleem die zij bespreekbaar maakte.

Natuurlijk hoop ik van ganse harte dat dit keer het stof niet neer dwarrelt en dat ze het bespreekbaar blijft maken.
Ze weet als geen ander dat ze gezegend is met het krijgen van een kind en zal "en dat weet ik zeker" zich ook echt nog wel herinneren hoe het leven tussen hoop en angst voelt.

Zoals ik eerder al benoemde was Marijke Linssen en gynaecoloog Ben Cohlen gisteren dus te luisteren op Radio 1 waar dit onderwerp werd besproken.
Marijke en Ben hebben dit zo goed verwoord allemaal, hoe wij ons voelen, wat het met ons doet en hoe het ons leven beinvloed.
Daarom dat ik het stuk deel met jullie om nog eens terug te luisteren en te kijken.

Bekijk en luister hier terug

Daarnaast raad ik nog altijd het boek "verborgen verlangen" aan.
Een goed coachingsboek die iedereen in welk stadium dan ook in het traject hier baad bij heeft.
Het boek is te bestellen via onderstaande link.

De levenscomponist

Sinds kort deel ik mijn blogs ook op de facebookpagina van Kinderwensbloggers hierover zal ik zeer binnenkort wat schrijven, maar lees vooral eens de ervaringen van mede lotgenoten die daar hun blogs delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten